טריים, יבשים או מיובשים בהקפאה: כל מה שצריך לדעת על פירות

מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

 

מגיל קטן מלמדים אותנו כמה חשוב ובריא לאכול פירות. ההסבר פשוט. הפירות מספקים אנרגיה טבעית, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים ולכן הם מרכיב חשוב בתפריט היומי של כולנו. פירות חיוניים כשמקפידים על תזונה נכונה. עד כאן לא חידשנו לכם כלום. אבל פירות, כידוע, יכולים להגיע במגוון וריאציות - טריים, מוקפאים, יבשים או מיובשים בהקפאה. מה היתרונות והחסרונות של כל צורה? יצאנו לנפץ מיתוסים.

 

פירות טריים

הפירות הטריים מגיעים אלינו בצורה הטבעית ישירות ממקום הגידול או דרך מתווך בדמות ירקנים או רשתות השיווק. מומלץ לצרוך פירות מדי יום כקינוח בריא ו/או כארוחת ביניים טעימה ומזינה.

יתרונות: פירות עשירים יחסית בנוזלים ולכן יוצרים תחושת שובע בנוסף לטעם המתוק שמגיע ישירות מהסוכר הטבעי שנוצר על ידי הצמח. הפירות הטריים עשירים במינרלים וחלקם אף בויטמין C. הם מכילים סיבים תזונתיים, אם אוכלים אותם עם הקליפה. מכאן גם באה תחושת שובע.

חסרונות: מקובל לחשוב שבפירות טריים אין חסרונות, אך חשוב לשים לב לכמויות. הכמות המומלצת היא 2-3 מנות פרי ביום. חשוב להקפיד על נושא הכמות במיוחד כשאוכלים פירות טריים המגיעים בתפזורת (ענבים, פירות יער ועוד) או בפירות גדולים כמו מלון ואבטיח. לכן, בכל הקשור לכמויות, מומלץ להציב מראש גבולות כשמתכננים תפריט יומי.

 

פירות יבשים/מיובשים

הפירות היבשים מהווים אופציה נהדרת לשילוב בתפריט היומי. טעמם מתוק וחזק במיוחד והם משתלבים נהדר גם לצד מאכלים אחרים.

יתרונות: בשל טעמם העז, הפירות היבשים יכולים להוות תחליף בריא כשמתחשק משהו מתוק והם כמובן עדיפים על חטיפי השוקולד למיניהם. הם נהדרים כמקור אנרגיה בריא לפני או אחרי פעילות גופנית וכמובן כקינוח מתוק בסוף הארוחה. קל לקחת אותם בתיק לכל מקום בלי חשש שיתקלקלו או יתעייפו בנסיעות ארוכות.

חסרונות: בשל העדר נוזלים, הפירות היבשים קטנים יותר ומשביעים פחות בהשוואה לפרי הטרי. לעומת זאת, כמות הסוכר זהה, אך בגלל שהם יותר "קלים" ישנה נטייה לאכול כמות גדולה יותר. מכאן שצריכה לא מבוקרת של פירות יבשים מגדילה את כמות הקלוריות היומית. בנוסף, חשוב לשים לב שלא הוסיפו לפירות סוכר, צבעי מאכל וחומרי טעם. עם הקנייה, תבדקו את התווית שעל האריזה.

 

פירות בייבוש בהקפאה

קטגוריה זו הינה חדשה ופחות מוכרת, אך מבחינה בריאותית היא כיום אחת המומלצות ביותר. בתהליך הייבוש בהקפאה, אשר אומץ על ידי נאס"א, מקפיאים את הפירות כשהם נמצאים בשיאם (בניגוד לפירות טריים שאנחנו קונים ברשתות שייתכן שכבר עברו או שיעברו את השיא במקרר בבית עד אכילתם), ומייבשים אותם בתא ואקום בטמפרטורה נמוכה, כזאת שאינה פוגעת בערכים התזונתיים של הפירות.

יתרונות: בתהליך ייבוש בהקפאה, נשמרים הטעם, הצבע, הצורה והריח של הפרי. בתהליך זה הפרי מאבד כ-95 אחוז מהנוזלים הנמצאים בו, ולמרות זאת מצליח לשמור על מעל 90 אחוז מערכיו התזונתיים. התוצאה המתקבלת היא מוצר בעל חיי מדף ארוכים אשר יתרונותיו הטבעיים לא נפגעו כמעט בכלל. שיטת הייבוש בהקפאה, שהולכת וצוברת תאוצה בתחום תעשיית המזון, היא הטובה ביותר מבין כל שיטות הייבוש הקיימות.

חסרונות: מדובר בשיטה חדשה יחסית ולכן בפועל עדיין לא תמצאו מוצרים רבים המיוצרים בשיטה זו, לפחות לא בשוק הישראלי.

 

איפה כן אפשר להנות מפירות בייבוש בהקפאה?

השייקים של חברת ToLive Smoothies מיוצרים בטכנולוגיה חדשה זו. מכאן שהערכים התזונתיים של הפירות נשמרים באופן כמעט מלא לאחר הייבוש ונטחנים לאבקה. בעת שילוב האבקה עם נוזלים, נוצר מרקם עשיר וסמיך של שייק שהוכן מפירות טריים. הערכים התזונתיים של הויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים שמקורם בפרי הטרי, נשמרים כמעט במלואם בשייק המוכן. כך מתקבל מוצר שהוא 100 אחוז טבעי וטבעוני, בעל ערך קלורי וגליקמי נמוך, מה שלמעשה הופך את השייק של ToLive לתחליף ארוחת ביניים אולטימטיבי אפילו יותר ממנת פרי טרי.

 
חזור לבלוג