כך תשמרו על תזונה נכונה ובריאה בחורף

מאת: יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

 

החורף מגיע, מחשיך מוקדם, בוודאי שמתם לב שהשינויים הללו משפיעים גם על התזונה שלנו. כשבחוץ מתחיל להתקרר, הגוף מציג דרישות חדשות. הנה כמה דרכים להתמודד איתן ולהימנע מנשנושים מיותרים

 

הבדלים בהרגלי האכילה: חורף-קיץ

יש מספר הבדלים מהותיים בין הרגלי האכילה שלנו במהלך החורף לעומת הקיץ. מרבית ההבדלים נובעים מצד אחד משינויים אובייקטיביים המתרחשים סביבנו בשל שינויי מזג האוויר, ומצד שני ישנם גם שינויים אישיים המושפעים מתחושותינו הסובייקטיביות ונורמות התנהגות. מה הם חמשת השינויים העיקריים המשפיעים לקראת החורף?

1. השפעת שינויים באורך היום: ככל שהיום מתקצר חלים שינויים הורמונליים המשפיעים על התיאבון ומידת חילוף החומרים בגופנו. הורמון המלטונין מושפע בצורה ישירה ממספר שעות האור ביום. למלטונין יש השפעה על מצב הרוח ועל תחושת החיוניות במהלך היום דבר שיכול להביא לירידה במצב הרוח ולתיאבון מוגבר.

2. שינויי חום וקור: כשמזג האוויר מתקרר, הגוף דורש יותר אנרגיה לחימומו – כלומר הוא דורש יותר פחמימות. במקרים רבים, הצורך המוגבר שלנו באכילת פחמימות בחורף יבלגן את סדר יום האכילה – נמצא את עצמנו אוכלים יותר, אוכלים לא מסודר ובעיקר מנשנשים. חשוב מאוד לתת מענה לתחושת הצורך באכילה, אבל בצורה מסודרת של ארוחות ביניים מזינות. כמובן חשוב גם לבחור את הסוג האיכותי של הפחמימות ולא להסתפק ב"פחמימות ריקות" (סוכר לבן).

3. שינויים בפירות העונה: בחורף, מבחר הפירות משתנה ודורש מאתנו לבחור בקפידה את הפירות אותם אנחנו צורכים. בחורף, אין יותר אבטיח ומלון שממלאים אותנו בקלות בימי הקיץ. לפיכך, אנחנו מתמקדים בפירות ההדר ומשלבים אותם כמעט בכל צורה בתפריט היומי, אך חשוב לזכור לשלב יותר מקורות מגוונים בתפריט.

4. שינויים בכמות השתיה: תחושת הצמא איננה מדד טוב למאזן הנוזלים בגופנו. נושא השתייה חשוב במיוחד בעונת החורף כיוון שאנו פחות חשופים לתחושת הצמא כמו בקיץ וגם המודעות שלנו לנושא השתייה יורדת. אחת ההמלצות החשובות בחורף ובכלל כאשר יושבים הרבה זמן במקומות סגורים עם חימום היא קודם כל לשתות הרבה, ולאו דווקא להקשיב לתחושת הצמא.

5. ויטמינים נוגדי חמצון: בחורף גופנו זקוק לתשומת דגש מיוחדת לנושא נוגדי החמצון שבמזון על מנת לעזור לפעילות מערכת החיסון. נוגדי החמצון המרכזיים הינם ויטמין C, A ו-E, גם המינרל סלניום נחשב לנוגד חמצון חשוב. ניתן לקבל רבים מהם באמצעות אכילה של פירות העונה, במיוחד פירות הדר ופירות/ירקות כתומים. נסו לשלב אותם בכל ארוחה ואף כדאי ליצור כמה שיותר שילובים מגוונים.

איך אפשר לענות על דרישות הגוף לקראת החורף תוך התמודדות עם כל השינויים הללו?

 

פתרון חורפי טעים ובריא

דרך קלה, טעימה ובריאה היא לשלב בכל יום, כחלק מארוחות הביניים בתפריט מאוזן, שייק ToLive Smoothies. השייקים מכילים מגוון פירות וצמחי תבלין ולכן הם עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. אבקות השייק פותחו בטכנולוגיה של ייבוש בהקפאה השומרת על הערכים התזונתיים. הם קלים ומהירים להכנה ועונים על "דרישות" הגוף לתזונת החורף.

 

אפשר דוגמה בבקשה?

שייק סגול: שילוב של סגולים עשירים באנטיאוקסידנטים

השייק הסגול חשוב במיוחד לקראת החורף. הוא מכיל מגוון של פירות סגולים כמו אסאי, פטל ואוכמניות הנחשבים "סופר-פוד" בשל כמות נוגדי החמצון הגבוהה שיש בהם. בנוסף לכך, השייק הסגול מכיל את שורש האסטרגלוס הידוע ברפואה הסינית כמחזק מערכת חיסון. החורף, כידוע, מביא איתו שלל מיני וירוסים שמסתובבים ואתם מרגישים יותר חלשים ועייפים. ברגעים בהם אתם זקוקים לבוסט אנרגיה במהלך יום עמוס, נסו לשלב שייק סגול לפחות פעם אחת ביום.

שייק ירוק: שילוב של מזונות ירוקים עשירים בכלורופיל

אחד מנוגדי החמצון החשובים ביותר בתזונה שלנו ממקור צמחי הוא הכלורופיל, הפיגמנט הירוק שנמצא בצמחים. ככל שהצבע של הצמח יותר ירוק, יותר כהה, כמות הכלורופיל גבוהה יותר. השייק הירוק מכיל מגוון מקורות ירוקים שמספקים לו איכויות גבוהות בחיזוק מערכת החיסון. הראשון והבולט ביותר ביניהם הוא עשב החיטה, המכיל כמות גבוהה מאד של מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון.

השייק הירוק מכיל את צמח המורינגה התורם אף הוא לחיזוק מערכת החיסון ואת שורש האסטרגלוס המחזק. שלבו את השייק הירוק כדרך טעימה ובריאה לתת ״זריקת חיזוק״ למערכת החיסון לקראת החורף בצורה בריאה וטובה. השייק יעזור גם כאשר אתם מרגישים חלשים ועייפים בשל שינויי שעות האור ביום (מתחיל להחשיך מוקדם...) ויגרום לכם להרגיש ערניים וחזקים יותר בשעות המאוחרות של היום.

 

קרדיט צילום: Karolina Grabowska

חזור לבלוג